مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه توسعه انسانی از طریق فرهنگ و هنر است، گفت:فرهنگ اساس توسعه پایدار است که عملا از آن غافل شده‌ایم.

 توسعه انسانی از طریق فرهنگ و هنربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علیرضا درویش‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه ما در نگاه کلی چند مشکل داریم که اگر حل شود معضلات حوزه فرهنگ و هنر هم حل می شود؛ گفت: یکی از مشکلات این حوزه جنبه تاریخی دارد؛ از گذشته‌های دور تا امروز به مقوله فرهنگ با دید یک شغل و منبع درآمد نگاه نشده و این مورد حتی در قانونگذاری تاثیرگذار بوده و به صورت ناخودآگاه در بحث بودجه های کشورهم لحاظ شده است.

وی افزود: انقلاب ما بر پایه فرهنگ، قرآن، آموزه های دینی  شکل گرفته، اما در عمل می بینیم فرهنگ در حد یک بردارخوانده هم دیده نمی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه درحوزه جامعه شناختی گرفتار ظاهرگرایی های ملموس هستیم و اشتغال زایی را فقط در حوزه مشاغل درآمدزا و سودآور می بینیم؛ خاطرنشان کرد: توسعه انسانی از طریق فرهنگ و هنر، یکی از پایه های اصلی توسعه پایدار است با این حال ما در حوزه فرهنگ و هنرنگاه تخصصی نداریم. زمانی از فرهنگ سخن به میان می آید همه صاحب نظر و متخصص هستند.

درویش نژاد موازی کاری در حوزه فرهنگ را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: این مساله آسیب های جبران ناپذیری به توسعه فرهنگی کشور وارد کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تأکید کرد: فرهنگ اساس توسعه است و همه این را می دانیم، اما در زمینه عملی از این نکته غافل شده ایم. باید این نکته را به جامعه القا کنیم که فرهنگ و هنر سود آوری داشته و می تواند در چرخه اقتصادی حضور داشته باشد.

 معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در این جلسه با بیان اینکه سیاست های فرهنگی از طریق گفتگوهای فرهنگی شکل می گیرد، گفت: استان همدان متولی حوزه اشتغال و کارآفرینی در حوزه فرهنگ و هنر است.

مجید فروتن گفت: این گفتمان ها سه محور دارد که با حضور اساتید و دانشگاهیان، متولیان فعالیت های فرهنگی و مجریان مباحث فرهنگی برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ در اولویت جامعه قرار بگیرد، می‌توانیم بخشی از مشکلات این حوزه را حل کنیم.

انتهای پیام/د.ا

رونق فرهنگ و هنر از طریق توسعه انسانی امکان پذیر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.